skip to Main Content
Universele Lader Voor Elektrische Fietsen

Universele lader voor elektrische fietsen

  • blog

Wat zou het handig zijn wanneer elektrische fietsen een universele lader hebben. Om verschillende redenen is dit een geweldige oplossing. De opladers voor de mobiele telefoon worden inmiddels wel universeel aangeboden. Ieder merk had eerder zijn eigen laadsnoer en stekker en in de kast ligt er nu zo’n stapel aan snoertjes en kabels die je nooit meer gebruikt. Vergat je je laadsnoer dan was het zoeken naar iemand met dezelfde telefoon die dan wel een laadsnoer bij zich had. Een aantal jaren geleden hadden bezitters van elektrische auto’s ook verschillende laadsnoeren in de auto liggen. Verschillende aanbieders van elektrische laadpalen hadden namelijk hun eigen stekker. Er waren toen nog geen afspraken gemaakt om de stekker voor alle elektrische auto’s en laadpalen te uniformeren. Ik kan mij herinneren dat ik bij voormalig minister president Ruud Lubbers in zijn kofferbak mee mocht zoeken om het goede laadsnoer te zoeken toen hij samen met Han Noten, toenmalig burgemeester van gemeente Dalfsen, de eerste publieke laadpaal in Hoonhorst in gebruik ging nemen. Dat was in 2011, 13 jaar geleden inmiddels. Wat mij betreft is een universele lader voor elektrische fietsen het volgende dat op de duurzame agenda mag komen te staan.

Nog 65 maanden te gaan tot 2030 

Ongeveer 100 maanden voor 2030 is een belangrijk rapport van de IPCC verschenen, het klimaatpanel van de Verenigde Naties. 2030 is een belangrijk jaartal om de doelen van het Klimaatakkoord Parijs, de Klimaatwet en van het Nationale Klimaatakkoord te halen. Nederland moet dan minimaal 55% van de broeikasgassen hebben gereduceerd ten opzichte van 1990. Dat is nodig om de stijging van de temperatuur op aarde te beperken. Dit inspireerde mij om iedere maand tot 2030 een blog te gaan schrijven over de klimaatverandering en hieraan gerelateerde thema’s.

Verduurzaming mobiliteit

De verduurzaming van mobiliteit gaat de komende jaren door. In 2050 zullen we ons zonder brandstoffen als diesel en benzine moeten verplaatsen om aan de klimaatdoelstellingen te voldoen. Dat kan door bijvoorbeeld met elektrische auto’s, bussen en treinen en natuurlijk op de fiets. De fiets heeft ook het bijkomende voordeel dat het gezond is om te bewegen. Ook kan de fiets de drukte op wegen terugdringen en is veel makkelijker te parkeren. Niet voor niets dat veel gemeenten ook fietssnelwegen aanleggen om dit mogelijk en aantrekkelijk te maken. Aan de andere kant stimuleren veel bedrijven en overheden de fiets met plannen als ‘Fiets van de baas’. Hiermee wordt het aantrekkelijk om een fiets aan te schaffen. Bij organisaties worden ook heuse competities gehouden om de medewerker met de meeste fietskilometers te kronen. Al met al goed om de fiets een prominent onderdeel te laten zijn van de transitie in mobiliteit.

Elektrische fiets

De elektrische fiets, of ook wel e-bike genoemd, is enorm populair bij alle doelgroepen. Het is allang niet meer zo dat alleen ‘senioren’ een elektrische fiets hebben. Met de ontwikkeling van betere accu’s die duurzamer en krachtiger zijn heeft de elektrische fiets geen stoffig imago meer. Fietsen kan natuurlijk op zuivere spierkracht. Alleen ik snap heel goed dat de drempel om de ‘gewone’ fiets te pakken boven de 10 tot 15 kilometer wel toeneemt om niet bezweet aan te komen op school, bij een klant of op je werk. Wanneer je dan aankomt op school of je werk en je accu is bijna leeg, dan zal deze ook nog eens volgeladen moeten worden voor de terugreis. Op school is het opladen van je accu een probleem,  op je werk zal je dan met je accu onder de arm (mits de fiets het toelaat om de accu te verwijderen) op zoek moeten naar een stopcontact. Dit is allemaal erg omslachtig en gebruikersonvriendelijk. De populariteit van de elektrische fiets zal nog verder toenemen als deze hindernissen worden weggenomen. Tijd dus om na te gaan denken over een universele manier van (snel)laden van de fiets-accu en die ook nog eens publiekelijk toegankelijk is.

Universele lader voor mijn elektrische fiets?

Om de elektrische fiets nog meer ruimte te geven moeten we de obstakels wegnemen en één daarvan is in mijn ogen het ontbreken van de universele lader voor de fiets. Een lader die op alle fietsen past en die je zo met een stekker in je fiets kan prikken. Het moet niet uitmaken of je nu op een Batavus, Cortina, Gazelle, Giant, Koga of Sparta fietst. Je prikt het snoer in je fiets en laden maar! Dus geen gesleep meer op school, op je werk of in het café met je eigen lader en opzoek naar een stopcontact. Het geeft gedoe, het kan niet overal en de laders zijn ook nog een keer diefstalgevoelig. De hoogste tijd dus om tot elektrische laadpalen voor fietsen te komen met universele stekkers.

En hoe nu verder?

Vraag is nu hoe alle fietsmerken tot één laadsysteem komen. Dat kan natuurlijk op vrijwillige basis, alleen daar geloof ik niet zo in. Daarom zal dit, net als bij de mobiele telefoons en elektrische auto’s, door de Europese Commissie in gang gezet moeten worden. Zij kunnen dit immers verplichten. Alleen heeft iemand tips hoe we dit voor elkaar krijgen? Hoe komt dit onderwerp daar op de agenda? En tot die tijd kunnen wel alvast de laadpalen worden geplaatst voor de fiets en gaan wij voorlopig met een verloopsnoertje, net als Ruud Lubbers dat eerder deed, onze fiets laden. Fiets je mee?